مهدویت نه یک راه بلکه تنها راه نجات است

آصفی تیر ۴, ۱۳۹۲ ۰
مهدویت نه یک راه بلکه تنها راه نجات است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت قم، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارشناسان، مولفان و فارغ التحصیلان تخصصی مهدویت گفت: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری درباره مهدویت بیان داشتند این بود که باید با نگاه عالمانه، نه جاهلانه در عرصه مهدویت وارد شد.
وی اظهار داشت: خاستگاه بحث‌های مهدویت باید مربوط به کسانی باشد، که می‌خواهند با اندیشه‌های علمی وارد شوند، همان طور که به طلبه حوزه علمیه سرباز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفته می‌شود و سرباز شخص دیگری نیست، وظیفه طلبه‌های حوزه علمیه مزربانی از دین است.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت، با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری از سال گذشته به عنوان نایب عام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان یک چشم انداز برای اساتید و دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت قرار گرفته است، افزود: ما باید براساس یک استدلال و نوآوری و مبنایی به جلو حرکت کنیم، وظیفه‌ای که شخص مقام معظم رهبری به عنوان نایب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان یک چشم انداز برای ما قرار دادند.
وی دراین باره توضیح داد: در حال حاضر در مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که شعبه‌های مختلفی در شهرهای ایران دارد، اولویت اول در همه برنامه‌ها و سرفصل‌ها جنبه علمی است، یعنی نگاه استدلالی‌تری براساس مسائل عقلی و نقلی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین نصوری ادامه داد: در برنامه دوم بنیاد، شبهات و برنامه‌های دنیا به صورت جدی رصد می‌شود، لذا باید براساس شبهات روز پاسخ‌ها داده شود به همین دلیل نیاز بود که یک پالایش جدی در برنامه‌های خودمان انجام دهیم؛ این پالایش بر اساس این سوال بود که محتوایی فعلی ما آیا پاسخ گوی نیاز جامعه امروز ما هست یا نه؟
استاد مرکز تخصصی مهدویت قم، ارتقاء کارشناسان و مبلغان را یکی دیگر از برنامه های این بنیاد عنوان کرد و افزود: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها مجموعه ای است که برای تمام قشرهای تحصیلی و سنی اعزام کارشناس دارد؛ این بنیاد با توجه به نیاز های کارشناسان، اقدام به ارائه محتوای نو به آنها کرده است.
وی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما تا کنون شش نشست تخصصی براساس بحث‌های کرسی آزاد اندیشی حوزه مهدویت در قم، برگزار کردیم.
حجت الاسلام و المسلمین نصوری، با اشاره به ایجاد فضای مجازی جدید برای آموزش معارف مهدوی، گفت: واحد های آموزشی مقدماتی و تربیت مربی به دو واحد تخصصی و عمومی تقسیم شده است.
وی در توضیح نحوه آموزش گفت: آموزش های عمومی را یک نواخت می‌کنیم براساس یک سرفصل، براساس یک متن و براساس یک منبع واحد این کار را انجام می‌دهیم؛ این کار بدین منظور است که مخاطبینی که می خواهند، حضوری، غیرحضوری و مجازی شرکت کنند، از محتواهایی که آماده شده است استفاده کنند.
استاد مرکز تخصصی مهدویت قم با بیان اینکه هم اکنون درس خارج مهدویت در قم برگزار می شود، افزود: ۳ کلاس درس خارج فقه مهدویت داریم؛ یکی درس خارج مهدویت آیت الله نجم الدین طبسی که با توجه به محوریت کتب اربعه و روایات برگزار می شود، دوم درس خارج مهدویت پاسخ به شبهات مهدوی که آیت الله گرامی انجام می‌دهند، سوم هم درس خارج مهدویت با محوریت آیات قرآن کریم که این درس را هم آیت الله جواد فاضل لنکرانی برگزار می کنند.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه به بخشی دیگر از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبری اشاره داشتند که پرداختن صرف به نشانه‌ها و علائم ظهور غلط است، این نشان می‌دهد که در بحث روایات ظهور، تحلیل‌ها جدی باشد؛ یعنی به نوعی اقدام به تطبیق علامات و نشانه ها نکنیم و از آن طرف هم نسبت به نشانه‌ها و علایم مردم را جهت بدهیم تا زمینه سازی ظهور حضرت انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین نصوری با بیان اینکه باید یک نوع فرهنگ سازی درعرصه مهدویت صورت بگیرد، اظهار داشت: دولت مردان، حوزویان و فرهنگیان باید به نوعی شاخصه اصلی مهدویت باشند، که این وظیفه تنها بر عهده مراکز معارف مهدوی نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری باید شاکله اصلی بحث مهدویت قرار بگیرد، یعنی السلام علیک یا سبیل الله، مهدویت نه یک راه بلکه تنها راه نجات است که می تواند در جامعه رخ دهد.
گفتنی است مقام معظم رهبری در هجدهم تیرماه سال ۹۰، در جمع اساتید و فارغ التحصیلان مهدویت، به تببین و اهمیت شناخت صحیح این مسئله پرداخته و فرمودند: “اگر مهدویت نباشد، معنایش این است که همه‌ى تلاش انبیاء، همه‌ى این دعوتها، این بعثتها، این زحمات طاقت‌فرسا، اینها همه‌اش بى‌فایده باشد، بى‌اثر بماند. بنابراین، مسئله‌ى مهدویت یک مسئله‌ى اصلى است؛ جزو اصلى‌ترین معارف الهى است”.

منبع: پایگاه فرهنگی مهدوی انتهای افق

فرستادن دیدگاه »