پرهیز از هدیه براى درامان ماندن از رشوه

منتظر اسفند ۴, ۱۳۹۰ ۰

امیرالمؤ منین علیه السلام به کارگزاران نظام هشدار مى دهد که از راه پذیرش هدایا به رشوه خوارى مبتلا نگردند و یکى از دغدغه هاى آن حضرت یکى دانستن هدیه و رشوه بود، که در خطبه ۱۵۶ فرمود :

((یَا عَلِیُّ، إِنَّ اءُمَّتِی سَیُفْتَنُونَ مِنْ بَعْدِی))

فَقُلْتُ : یَا رَسُولَ اللّهِ، اءَوَلَیْسَ قَدْ قُلْتَ لِی یَوْمَ اءُحُدٍ حَیْثُ اسْتُشْهِدَ مَنِ اسْتُشْهِدَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ، وَحِیزَتْ عَنِّی الشَّهَادَهُ ، فَشَقَّ ذلِکَ عَلَیَّ، فَقُلْتَ لِی : ((اءَبْشِرْ، فَإِنَّ الشَّهَادَهَ مِنْ وَرَائِکَ؟)) فَقَال لِی : ((إِنَّ ذلِکَ لَکَذلِکَ، فَکَیْفَ صَبْرُکَ إِذَنْ؟)) فَقُلْتُ : یَا رَسُولَ اللّهِ، لَیْسَ هذَا مِنْ مَوَاطِنِ الصَّبْرِ، وَلکِنْ مِنْ مَوَاطِنِ الْبُشْرَى وَالشُّکْرِ. وَقَالَ : ((یَا عَلِیُّ، إِنَّ الْقَوْمَ سَیُفْتَنُونَ بِاءَمْوَالِهِمْ، وَیَمُنُّونَ بِدِینِهِمْ عَلَى رَبِّهِمْ، وَیَتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ، وَیَاءْمَنُونَ سَطْوَتَهُ، وَیَسْتَحِلُّونَ حَرَامَهُ بِالشُّبُهَاتِ الْکَاذِبَهِ، وَالاَْهْوَاءِ السَّاهِیَهِ، فَیَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ بِالنَّبِیذِ، وَالسُّحْتَ بِالْهَدِیَّهِ، وَالرِّبَا بِالْبَیْع)) قُلْتُ : یَا رَسُولَ اللّهِ، فَبِاءَیِّ الْمَنَازِلِ اءُنْزِلُهُمْ عِنْدَ ذلِکَ؟ اءَبِمَنْزِلَهِ رِدَّهٍ، اءَمْ بِمَنْزِلَهِ فِتْنَهٍ ؟ فَقَال: بِمَنْزِلَهِ فِتْنَهٍ

اى على ! پس ازمن امّت اسلامى به فتنه و آزمون دچار مى گردند.گفتم :اى رسول خدا مگر جز این است که در روز ((اُحُد)) که گروهى از مسلمانان به شهادت رسیدند، و شهادت نصیب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودى ، اى على ! مژده باد تو را که شهادت در پى تو خواهد آمد.پیامبر صلى اللّه علیه واله به من فرمود :همانا این بشارت تحقّق مى پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است ؟گفتم :اى رسول خدا صلى اللّه علیه و آله چنین موردى جاى صبر و شکیبایى نیست بلکه جاى مژده شنیدنو شکرگذارى است .و پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله فرمود : اى على ! همانا این مردم به زودى با اموالشان دچار فتنه و آزمایش مى شوند، و در دیندارى بر خدا منّت مى گذارند، با این حال انتظار رحمت او را دارند، و از قدرت و خشم خدا، خود را ایمن مى پندارند، حرام خدا را با شبهات دروغین ، و هوسهاى غفلت زا، حلال مى کنند، ((شراب )) را به بهانه اینکه ((آب انگور)) است و رشوه را که ((هدیه )) است و ربا را که ((نوعى معامله)) است حلال مى شمارند. گفتم :اى رسول خدا، در آن زمان مردم را در چه پایه اى بدانم ؟آیا در پایه ارتداد؟یا فتنه و آزمایش ؟پاسخ فرمود :در پایه اى از فتنه و آزمایش

فرستادن دیدگاه »