بیعت با امام زمان به انسان مصونیت می‌بخشد

آصفی تیر ۶, ۱۳۹۲ ۰
بیعت با امام زمان به انسان مصونیت می‌بخشد

به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام حسین الهی نژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت بحث مهدویت و بیعت گفت: بیعت به معنای میثاق و عهد و پیمان است، که به نوعی در آن همکاری و اطاعت و پیروی وجود دارد، کسی که بیعت می‌کند، در واقع دست همکاری و اطاعت وپروی به امام و کسی که با او بیعت می‌شود، می‌دهد.
بیعت یکی از وظایف منتظران است
وی افزود: بیعت یکی از رسالت‌ها و وظایف منتظران محسوب می‌شود، یعنی به نوعی کسی که منتظر راستین و واقعی امام زمان(عج) است و دست بیعت به امام را می‌دهد، با ایشان عهد و میثاق می‌بندد که از او اطاعت و پیروی کند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: بیعت را می‌توانیم به دو بخش تقسیم کنیم، یک بخش، بیعت ظاهری است، که فرد در یک فضای مورد بیعت قرار می‌گیرد و بیعت می‌کند و بخش دیگر، یک بیعت روحی و معنوی است که متفاوت از بیعت ظاهری است.
منتظران واقعی با امام زمان(عج) بیعت می‌بندند
وی تصریح کرد: منتظران واقعی در دوران غیبت با امام زمان(عج) بیعت می‌بندند و در دوران ظهور حضرت حجه(عج)، بیعت می‌تواند هم بیعت ظاهری و هم بیعت روحی و معنوی را شامل شود.
حجت‌الاسلام الهی نژاد افزود: اگر تصور کنیم، امام زمان(عج) ظهور کرده و حاکمیت و قدرت را به‌ دست گرفته است و مردم با او بیعتی می‌کنند، که تابع حکومت و فرمایشات و فرامین او باشند، این بیعت ظاهری محسوب می‌شود، اما در بیعت روحی و معنوی، فرد از طریق قلب با حضرت مهدی(عج) مرتبط می شود و بیعت و میثاق می‌بندد.
انواع بیعت با امام زمان(عج)
وی ادامه داد: بیعتی که در عصر غیبت مطرح است، بیعت ظاهری نیست زیرا حضرت مهدی(عج) ظهور نکرده است، این بیعت قطعیه، در قالب روحی و معنوی انجام می‌شود، یعنی منتظران واقعی، منتظرانی هستند که با قلبشان با امام زمان(عج) میثاق می‌بندند تا تابع فرمایش و اهداف امام باشند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: بیعت روحی و معنوی دارای آثار و برکاتی است، اصل بیعت در دورانی که در فقر امام زمان(عج) به سر می‌بریم، دارای چالش و لغزش‌هایی است، یعنی انسان‌ها در زمانی که رهبر در جامعه حضور فیزیکی نداشته باشد، دچار چالش هایی می‌شوند، که انسان را به سمت انحراف پیش می‌برد.
مصونیت از افتادن در دام لغزش‌ها
وی ابراز داشت: در زمان غیبت امام یکی از راه‌هایی که می‌تواند به انسان‌ها مصونیت ببخشد و از انحراف و لغزش‌هایی که در این عرصه دارد جلوگیری کند، ارتباط و بیعت قلبی است، به واسطه این بیعت قلبی که با امام زمان(عج) می‌بندیم، می‌توانیم از چالش‌ها عبور کنیم.
حجت‌الاسلام الهی نژاد خاطر نشان کرد: خود این بیعت قلبی به نحوی می‌تواند بسترسازی ظهور کند، وقتی که فرد منتظر از طریق قلب با امام زمان(عج) بیعت و ارتباطات روحی و معنوی پیدا کرد، در مسیر و فرآیند ظهور قرار می‌گیرد و خودش را با عوامل بسترساز ظهور سازگار و برای تحقق اهداف امام تلاش می‌کند.
بیعت قلبی با امام زمان(عج)
وی ادامه داد: بیعت قلبی با امام زمان(عج) سبب ایجاد بالندگی و نشاط در فرد منتظر می‌شود، هر چه ارتباط و بیعت قلبی منتظران با امام زمان(عج) بیشتر باشد، نشاط و بالندگی در آن جامعه بیشتر نمایان می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: انسان‌ها در فراسوی آینده به دنبال اهداف هستند، اگر اهداف پویا و فعال و مثبت نباشد، ایستایی و خمودگی بر جامعه حکم فرما می‌شود و زمینه افسردگی و استرس، دامن‌گیر افرادجامعه می‌گردد.
وی در پایان گفت: هرچه ارتباط با امام زمان(عج) قوی‌تر باشد، دورنمای زندگی و آینده مطلوب‌تر خواهد بود،هرچه آینده نگری افراد منتظر یک جامعه بیشتر باشد بالندگی و نشاط افزون‌تر خواهدگشت.

منبع : سایت آینده روشن

فرستادن دیدگاه »