خانه و خانواده امام مهدی

آصفی تیر ۸, ۱۳۹۲ ۰
خانه و خانواده امام مهدی

کارشناسان شبکه های وهابی مدعی شدند امام زمان (عج) خانه و خانواده ای ندارد.

به گزارش آینده روشن، محمد انصاری مدیر شبکه وهابی وصال حق در برنامه آن روی سکه، با پخش کلیپ هایی مدعی شد در منابع شیعه هیچ دلیلی وجود ندارد که اثبات کند امام زمان دارای خانه وخانواده است.

برای روشن شدن این مطلب، باید محل سکونت امام زمان (ع) در سه دوران به اختصار بررسی شود.

۱ . دوران حیات پدر

بدون شک محل ولادت امام مهدی (ع) شهر سامرا است . او پس از ولادت تا هنگام شهادت امام حسن عسکری (ع) در سامرا و نزد پدرش می‏زیست . حکیمه خاتون، دختر امام جواد – (ع) – بارها امام عصر _عج) را در خانه امام عسکری (ع) مشاهده کرد . برخی از یاران امام مانند احمد بن اسحاق نیز ایشان را همان جا دیده‏اند . امام در یکی از ملاقات‏هایش با ابن اسحاق از جای برخاست; وارد حجره شد و در حالی که فرزندش را بر شانه قرار داده بود، بیرون آمد .«بشاره الاسلام . »

روزی یعقوب بن منقوش پرسید: مولای من، چه کسی امام است؟ فرمود: پرده را کنار بزن . . . او چنان کرد امام عصر – عج – را دید . مهدی (ع) از پس پرده برون آمد و بر زانوی پدر نشست « اثبات الهداه، ج ۳، ص ۴۱۵»

امام عسگری، در دقایق پایانی عمر، به عقید خادم فرمود: وارد اتاق شو و کودکی که در حال سجده است، نزد من آور . . . این روایات گواهی می‏دهد امام مهدی -عج – در حال حیات پدر، در شهر سامرا و در خانه وی زندگی می‏کرد; اگر چه امام عسکری او را از نظرها پنهان می‏داشت . «غیبه، شیخ طوسی، ص ۱۶۵»

۲ . غیبت صغرا

امام، در دوران ۷۴ ساله غیبت صغرا، احتمالا در عراق زندگی می‏کرد; زیرا چهار نایب خاصی که با حضرتش رابطه مستقیم داشتند، در بغداد به سر می‏بردند . آن‏ها نامه‏های مردم را به وی می‏رساندند و پاسخ دریافت می‏کردند . امام صادق – علیه السلام – می‏فرماید: برای حضرت قائم دو غیبت است: یکی کوتاه و دیگری طولانی . در غیبت اول، کسی جز خواص شیعیان وی، جایگاهش را نمی‏داند به احتمال قوی نایبان خاص آن حضرت، مصداق خواص به شمار می‏آمدند . «بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۵ . »

۳ . غیبت کبرا

درباره محل اقامت امام در دوران غیبت کبرا نمی‏توان به طور دقیق به محلی خاص اشاره کرد . امام صادق (ع) به ابوبصیر فرمود: نیکوترین منزل مدینه است «بحارالانوار ، ص ۱۵۳»

علامه مجلسی نیز می‏گوید: همین جمله دلالت می‏کند آن حضرت غالبا در مدینه و اطراف آن به سر می‏برد . «بحارالانوا، ص ۱۵۸ .»

امام باقر (ع) هم به کوه «ذی طوی‏» اشاره فرموده است; «تفسیر عیاشی ج ۲، ص ۵۶ .»

اما باید گفت هیچ کس به محل دقیق سکونت امام مهدی (ع) راه پیدا نمی‏کند; زیرا امام عصر به ابراهیم بن مهزیار فرمود: پدرم از من پیمان گرفته در سرزمینی پهناور و دوردست زندگی کنم تا از نیرنگ‏های گمراهان و متمردان امت تازه به دوران رسیده و گمراه، نهان و مصون باشم . این پیمان مرا بر فراز تپه‏های بلند و ریگزارها و سرزمین‏های مورد اطمینان افکنده است . « با خورشید سامرا، ص ۸۲»

بر اساس روایت امام صادق (ع) ، یکی از جاهایی که امام عصر – عج – حضور می‏یابد، صحرای عرفات در ایام حج است .
عبید بن زراره گفت: از امام صادق (ع) چنین شنیدم: زمانی فرا رسد که مردم امام خود را نبینند . او در روزهای حج مردم را می‏بیند ولی مردم او را نمی‏بینند . «کافی، ج ۱، ص ۳۳۷»

محمد بن عثمان، یکی از نواب اربعه، نیز در این باره می‏گوید: والله ان صاحب هذا الامر یحضر الموسم کل سنه فیری الناس و یعرفهم و یرونه و لایعرفونه; به خدا سوگند، صاحب این امر، همه ساله در مراسم حج‏ حضور پیدا می‏کند . مردم را می‏بیند و می‏شناسد; ولی مردم – با این‏که او را می‏بینند – نمی‏شناسند . «بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۲ »

در اثبات الهداه ج۳ص۵۲۷ روایت۴۳۶ می خوانیم :سلام ابن ابی حمزه از امام باقر (ع) نقل می کند که فرمود :صاحب الامر خانه ای دارد که «حمد » نام دارد از روزی که به دنیا آمده، چراغی در آن روشن است تا هنگامی که با شمشیرقیام کند.»

در دعای ندبه آمده است :«ای کاش می دانستم قصد اقامت در کجا داری؟ کدام زمین وجود نازنینت را برخودحمل می کند؟ و قدم بر کدام خاک می نهی ؟ آیا در رضوی هستی یا درجای دیگر؟ آیا در ذی طوی هستی ؟

در اثبات الهداه ج۳ص۴۵۳روایت۷۲ آمده است: صالح بن اسود می گوید:امام صادق (ع) در حالی که نام مسجد سهله را می برد، فرمود:«آن خانه صاحب ماست وقتی اهل بیتش را به همراه دارد.»
باز در «اثبات الهداه ج۳ص۵۸۳روایت۷۷۶ » آمده است: ابوبصیر از امام صادق (ع)نقل می کند که فرمود:«گویا می بینم که قائم ما با خانواده اش در مسجد سهله اقامت گزیده است ابوبصیر می گوید گفتم منزلش آنجاست ؟ فرمود:آری، گفتم فدایت شوم.قائم (ع) همیشه درآن مسجد است ؟ فرمود آری
بیان حضرت استاد سعادت پرور در توضیح روایات
از مجموع این روایات معلوم می شود که حضرت حجت (ع) خانواده و اقامتگاه دارد، هر چند جزییات آن را نمی دانیم. علامه مجلسی در بحث مربوط به کسانی که محضر مبارک آن حضرت را درک کرده اند قضیه جزیره خضرا را به طور مفصل نقل می کند و شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهداه بعد از ذکر آخرین روایت همین فصل از یکی از راویان نقل می کند که گفت «از امام هادی نیز نظیر همین مطلب نقل شده است » و آنگاه داستانی مفصل نقل می کند که خلاصه اش این است که حضرت مهدی (ع) و فرزندانش در جزایر بزرگ و پهناوری زندگی می کنند و شیعیان آن جزیره از تمام مردم دنیا تعدادشان بیشتر است و هر یک از فرزندانش در آن جزیره ها حکومتی دارد، با این همه؛ خدا بهتر از همه کس به حقیقت امر آگاه است . اگر در این زمینه هیچ نقل و روایتی وجود نداشت، فقط همین مطلب که ما می دانیم که آن حضرت با وجود سن زیاد از نظر جسمی؛ جوانی قوی البنیه است و نیز می دانیم که آن حضرت به سنت پیامبر عمل می نماید در قبول این مطلب که آن جناب همسر و فرزندانی دارد کافی بوده و در نتیجه؛ کسی که همسر و خانواده داشته باشد ناگزیر باید محلی برای زندگی و آسایش داشته باشد وآن طور که بعضی به اشتباه گمان کردند لزومی ندارد که شخصی که غایب است حتما در بیابانها وکوهها تک وتنها زندگی کند. بنابراین با توجه به عمر طولانی و مبارک ایشان، ممکن است آن حضرت همسر و فرزندان متعددی داشته باشد که بعضی مرده وبرخی زنده اند و مرگ و زندگی آنها طبق روال عادی مرگ و زندگی انسانهاست نه مطابق با زندگی و عمر آن حضرت، بنابراین آن حضرت فرزندان و نوادگان زیادی خواهد داشت که شمارش آنها به سادگی ممکن نیست.

فرستادن دیدگاه »