برگزاری سمینار«مهدویت در ادیان» در اندونزی

آصفی تیر ۱۱, ۱۳۹۲ ۰
برگزاری سمینار«مهدویت در ادیان» در اندونزی

همزمان با سالروز میلاد منجی ومهدی موعود ، سمینار«مهدویت درادیان» با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران در دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا برگزار شد.

به گزارش آینده روشن، همزمان با سالروز میلاد منجی ومهدی موعود ، و با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی ایران ،دانشگاه آزاد اسلامی کشورمان و دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله جاکارتا سمیناری با موضوع “مهدویت در ادیان” ، در سالن اجتماعات دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا برگزارشد.در این سمینار که بیش از ۸۰۰ تن از دانشجویان واساتید دانشگاه شریف ودیگر مراکز دانشگاهی حضور داشتند ،پروفسور” زین الکمال”، معاون دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا ، آیت الله مهدی انصاری از اساتید حوزه علمیه قم ، پروفسور”کیاحی مصدر فرید “معاون سازمان اسلامی نهضت العلماء و از اندیشمندان برجسته اندونزی ، آقایان روموبیتو روحانی کاتولیک ،کارنیزوو،روحانی بودایی ، دکتر لبیب از شخصیت های شیعی اندونزی ، دکتر صفاخواه رئیس مرکز مطالعات فرهنگی وتمدنی دانشگاه و فرازنده سفیر کشورمان به تفصیل پیرامون موضوع مهدویت در اسلام و سایر ادیان به تشریح دیدگاههای خود پرداختند.

پس از سخنان افتتاحیه سفیر کشورمان ،” زین الکمال “،معاون دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا ،فلسفه مهدویت را جنبشی برای عدالتخواهی و بازگشت به آرمان ها ی بشر خواند که بر پایه دین وتعالیم و وعده های الهی در قرآن کریم وسایر کتب آسمانی شکل گرفته است.

آیت الله “مهدی انصاری”، از فضلای حوزه علمیه قم طی سخنان مبسوطی گفت: همه انبیاء و اولیاء الهی برای پیاده کردن نظام توحیدی و مبارزه با طاغوت آمده اند و وعده الهی نیز بر این است که موحدان و مومنان وارثان زمین خواهند شد و کفر و ظلم وبی عدالتی رفتنی است.

این استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیات قرنی و همچنین منابع روایی اهل سنت به تشریح دیدگاهها و نقطه نظرات فرق اسلامی در خصوص موضوع مهدویت پرداخت.

” کیاحی مصدر فرید” ،معاون سازمان اسلامی نهضت العلماء و از شخصیت های دینی اندونزی گفت:هر چند در خصوص مصداق عینی مهدویت وسمبل سازی آن واینکه منجی موعود آخرالزمان چه کسی و با چه ویژه گی هایی است بر اساس برداشت مختلفی که فرق اسلامی در تفسیر و تحلیل از منابع روایی وبرخی آیات قرآنی دارند اختلاف نظر دارند ولی بنظر می رسد اصل مهدویت به عنوان یک سیستم ونظام پذیرفته شده برای آینده جهان و آرمانشهر موعود ، در بین همه ادیان الهی وغیر الهی مورد اتفاق می باشد.

وی با استناد به برخی احادیث در صحیح مسلم وبخاری ، به تشریح مفهوم شناسی مهدویت در منابع روایی اهل سنت وهمچنین به آراء و دیدگاههای اندیشمندان معاصر اهل سنت در خصوص این احادیث پرداخت.

“روموبیتو”، از روحانیون کاتولیک و “کارنیزوو”، از روحانیون بودایی اندونزی دو سخنران دیگر این سمینار بودند که هریک به تشریح دیدگاه مسیحیت و بودیسم در خصوص مهدویت و آخر الزمان وظهور عیسی مسیح و مفهوم و مصداق بوداستوه در بودیسم پرداختند.

“صفا خواه “و دکتر “لبیب” از جمهوری اسلامی ایران واندونزی ،دوتن دیگر از سخنرانان این سمینار بودند که مقالات خود را با موضوع “مقارنه تطبیقی موضوع مهدویت در منابع شیعه وسنی” و همچنین”زمینه ها و ظرفیت های ظهور مهدی عج در آخرالزمان” ، ارائه دادند.

این سمینار که با استقبال و حضور گسترده ای از سوی اساتید و دانشجویا مواجه گردیده بود پس از پرسش وپاسخ ، پایان یافت.

پایان پیام/ع

منبع: آینده روشن

فرستادن دیدگاه »